Ghost Town

Tidlig om morgenen den 15. September 2001 traff En lekter Queen Isabella Causeway og forårsaket en 160-fots del Av Den eneste broen som forbinder South Padre Island Til fastlandet for å kollapse. En annen seksjon falt i Laguna Madre noen tolv timer senere. Åtte mennesker døde. Siden 15. September har øyboere og besøkende hatt å gjøre med tragedie, pendling og en følelse av isolasjon. Ett hotell er fortsatt midlertidig stengt, hurtigmatkjeder som KFC og Mcdonalds har stengt dørene sine, og butikkene som er åpne har stort salg. Strendene er øde. LaVina Tyrrell har bodd På South Padre Island siden 1992. Hun har vært ansatt som skolebibliotekar Ved Los Fresnos Consolidated School District i ti år, og hun eier sin egen skjønnhetssalong på øya. Følgende er hennes egen beretning om livet I South Padre siden moloen kollapset.

15 September 2001

jeg våkner opp om fem om morgenen og lære av kjæresten Min, Alex, at en del av broen har kollapset og biler har kjørt av broen og er I Laguna Madre. Jeg kan ikke forestille meg at det er veldig dårlig. I min semi-våkne tilstand tror jeg, » jeg antar at mine to første klienter i morges ikke kommer til i ettermiddag når de fikser det lille som er galt og åpner broen igjen .»

Så ser JEG tv-dekningen og er helt sjokkert. En stor del av broen hadde forsvunnet, forsvunnet. Jeg trodde jeg ville se en live TV-skudd som viste taggete kanter eller biter av betong dingler fra broen, men det var som om en del av det hadde rett og slett oppløst.

September 16, 2001

Alex og jeg delta på en borgermøte på ti om morgenen. Ordføreren, Ed Cyganiewicz, og andre tjenestemenn gi informasjon om tjenester. Ordføreren forsikrer oss om at vår vannforsyning er fint, elektrisitet er fint, og telefonen tjenesten skal gjenopprettes i løpet av timer. Han sier at en bilferge allerede er ankommet, og at arbeidet vil begynne med å bygge en brygge slik at biler kan transporteres utenfor øya. Han er i stand til å snakke for bare ca fem minutter før sinte turister begynner avhør ham om når de kan få sine biler av øya. Møtet går nedover derfra. Jeg hvisker til vennen som sitter ved siden av meg: «dette er definitivt ikke vår fineste time.»

skoledistriktet mitt kunngjør at det vil sende en buss for å transportere lærerne og elevene som bor På South Padre Island Til Los Fresnos. Dette er velkomne nyheter fordi jeg var desperat å tenke på hvem jeg kan be om å gi meg en tur. Jeg ringer mine mandag ettermiddag klienter å fortelle dem at jeg vil gi dem beskjed når jeg kommer tilbake til øya og vil være klar til å gjøre sine negler. Alle ser ut til å forstå, som jeg setter pris på.

min mor ringer for å se hvordan jeg har det. Jeg forteller henne at jeg har det bra, men jeg er allerede nervøs for i morgen.

17. September 2001

jeg våkner klokken to om morgenen og kan ikke sovne igjen. Jeg pleier å våkne opp på to og deretter gå rett tilbake til å sove, men ikke denne gangen. Jeg er nervøs båttur og om hvor du skal gå etter fergen havna På Southpoint Marina å ta min tur Til Los Fresnos.

Alex tar meg til Sjøen Ranch Marina klokka seks. Jeg går ombord på fergen, og vi går klokka 6: 20 for den våte pendlingen over bukten. Alle andre på båten ser ut som de har vært våken siden to også. Det eneste unntaket er kapteinen og mannskapet på båten vår; de spøker, sier god morgen, og generelt gjør alt de kan for å få oss til å føle oss bedre om vår situasjon. Når vi går ut, tenker jeg på siste gang jeg gikk ombord på en båt På Sea Ranch klokka 6: 15 jeg skulle fiske I Ladies Kingfishing-Turneringen i August. Den dagen var jeg full av spenning, forutse en dag med å fange stor fisk, tilbringe tid med venner og nyte solen og vannet. Nå går jeg ombord på en båt fordi jeg ikke har noe annet valg.

fergeturen er behagelig og rask. Vi ankommer Southpoint klokka 6:45. Jeg går av båten, ser opp mot parkeringsplassen, og ser min superintendent der for å møte meg. Jeg er rørt over at han ville stå opp så tidlig for å møte oss der. Vi kan ikke dra til skolen umiddelbart fordi noen av de andre lærerne red en senere ferge. Etter swatting mygg i omtrent tretti minutter, kommer resten Av Los Fresnos mannskap og vi går til skolen. Jeg kan ikke huske sist jeg tok skolebuss. Det er ikke luksuriøst, men jeg er glad for å ha en vei til og fra skolen.En gang på skolen kommer mine kolleger og venner alle til biblioteket og ser på meg, gir deres bekymring for mitt velvære og gir meg klemmer. Jeg klarer ikke å kontrollere hvor mange ganger jeg gråter. Jeg minner meg selv Om Old Faithful Geysir på Yellowstone. Jeg går av omtrent en gang i timen. Jeg gråter for ofrene som mistet livet på grunn av brua kollaps, for tapet av min frihet til å hoppe i bilen min og suse bort når jeg vil, for tapet av å vite nøyaktig når jeg vil være tilbake på øya for å begynne å ta vare på mine spiker klienter.

fergeturen hjem om ettermiddagen er mye mer avslappet enn i morges. Jeg møter en kvinne som heter Denise. Hun og jeg ler og ser etter delfiner. Murphy-guttene, som er kapteinene våre, spøker. Etter tretti minutters tur kommer vi Til Sea Ranch klokka 5:15. Jeg ringer min klient for å møte meg på salongen om femten minutter. Alex venter på meg på kaien med en bukett blomster. For en hyggelig fyr! Takk og lov han er rolig under alt dette, og selv gjør vitser om å være den nyeste drosjesjåfør på øya.

19 September 2001

fergene går på en litt annen tid hver morgen. Mandag en igjen klokka 6: 20, tirsdag klokka 6: 10, og i dag drar Man ut Da Alex slipper meg på kaien klokka seks. Jeg panikk for et øyeblikk og så ser at folk går ombord på en annen båt på slutten av marinaen. Alex hjelper meg med veskene mine. Jeg har lagt merke til at nesten alle kvinnene på fergene nå bære store vesker eller flere poser. I tillegg til min avtalebok, lunsj og skolebøker, holder jeg nå papirhåndklær for å tørke benkene som ofte er våte, en paraply, en hettejakke, en regnpancho, solskjerm, myggavstøtende og dekksandaler med meg hele tiden.

jeg går ombord på båten og venter på at den skal fylle med flere mennesker og ta av. Noen har hengt sin bedrift dress opp inne i hytta. I morges er min båtkompis Betty, borgermesterens kone. Hun lærer en tidlig klasse I Port Isabel. Jeg tror hun har så mange poser som jeg gjør. Vi finner en plass på benkene utenfor båthytta, tørker dem av og setter oss ned. Vi nyter hverandres selskap på vår uneventful tur over, sammenligner notater om hvilke klær og sko vi ikke lenger har på jobb på grunn av vår nye transportform. Silke er definitivt ute, som er hæler og slange. Enhver form for frisyre annet enn trukket opp eller tilbake er også ute av spørsmålet. Jeg ber Henne om å formidle Min takk Til Ordfører Cyganiewicz for alt hans harde arbeid og innsats for å prøve og gjøre våre liv så normalt som mulig.

jeg tar en ferge hjem som forlater Southpoint på rundt syv. Solnedgangen er nydelig. Folk besøker med hverandre, eller noen bare ser på vannet. Når vi krysser bukten, merker jeg at det ser ut til å bli stille når vi kommer til den kollapsede delen av broen. Folk stirrer på det åpne spekteret av kveldshimmelen mellom øst og vestpilarene i det som en gang var vår enkle tilgangsforbindelse til resten av verden. Noen ganger kan jeg fortsatt ikke tro det. Jeg sovnet en natt og neste morgen hadde hele verden forandret seg.

21. September 2001

endelig er det fredag! Jeg er spent på å ikke måtte ri fergen i to dager. Min store plan for søndag er å gå til kirken og deretter sove resten av dagen. En klient som går på en to-ukers ferie kommer til å låne meg bilen hennes. Dette betyr at jeg vil ha hjul av min egen når jeg kommer Til Port Isabel. Los Fresnos CISD leverer fortsatt busstjeneste for oss, men vil avbryte det en gang neste uke. Bilfergen er nå i drift for kjøretøy å flytte av øya, men jeg har ikke tenkt å flytte bilen min Over Til Port Isabel med mindre det er nødvendig.I ettermiddag parkerer jeg min lånte bil blant hundrevis parkert I Port Isabel. Jeg møter min ettermiddag spiker klient Carolyn, som bor I Port Isabel og tar fergeturen for første gang. Jeg har hatt ganske mange avbestillinger fra kunder som ikke bor på øya. Vi skynder oss til skyttelbussen for en mil tur Til Southpoint Marina, hvor vi tar fergen. På turen sitter jeg nær båtens bue, tar på meg solskjermen for å beskytte ansiktet og håret, og anbefaler Carolyn å gjøre det samme. Som vi passerer en annen ferge går i motsatt retning, Steven Murphy, vår kaptein, fløyter en hilsen til dem, og vi alle bølge.Det er en stor mengde som venter på å gå ombord på fergen tilbake Til Port Isabel når vi nærmer oss kaien På Sea Ranch. De er alle huddled under et stort telt for skygge. Jeg tror at det sannsynligvis er varmere å være proppet ved siden av hverandre under teltet enn det ville være å skille seg ut i solen. Folkene under teltet har alle tall skrevet på hendene. Noen sier at folkemengdene tilbake Til Port Isabel er nå så stor i slutten av ettermiddagen at folk må skrive tall på hendene for å hindre folk fra rushing båten når det dokker. Fergebåtene kan bare holde et visst antall passasjerer avhengig av båtens størrelse. Jeg takker gud for At Jeg kommer hjem og ikke trenger å være en del av den store mengden jeg ser foran meg.

25 September 2001

jeg tar en vanntaxi hjem fra skolen i ettermiddag. I går luftet Jeg frustrasjonen Min Til Jane, en klient og venn, fordi jeg aldri vet når jeg skal fortelle mine ettermiddagspikeklienter å komme til salongen min. Jeg kommer hjem fra fergen til forskjellige tider hver dag. En dag jeg kommer på seks, den neste på fem-tretti, og så videre fordi parkering skyttelbussene er forskjellige hver dag og fergebåtene la på litt forskjellige tider hver dag. Alt avhenger av hvor mange som er ombord. Hele timeplanen min er forvirret, så vel som deres. Jane foreslo at jeg leier en privat båt for å bringe meg frem og tilbake noen dager. Hennes mann gjør dette. Ulempen er at det ikke er gratis og turen er litt grovere enn de store båtene. Jeg zip over bukten Med George, kapteinen, og befinner meg på Jims Brygge ti minutter etter vår avgang Fra Port Isabel.

28 September 2001

jeg må være gal! Etter min normale morgen og kveld pendle, Alex og jeg følge min klient på fergen tilbake Til Port Isabel etter hennes sen avtale. Hun ønsket selskap, og vi trodde det ville være morsomt å gå til fastlandet for en kveld ute selv om jeg var allerede sliten. Jeg bruker det ordet, «fastlandet», så automatisk nå. Det var aldri en del av mitt vokabular, men nå, som ved et trylleslag, jeg bruker ordet når det refereres til noe annet sted Enn South Padre Island.

vi går på fergen på 7:40 pm og kommer Til Almas bil, som ble parkert På Wal-Mart, på 8: 18 pm—en avstand på ikke mer enn fem miles. Hun tar oss med til vår lånte bil og vi er på middag. Vi går Til Pirate ‘ S Landing, som ligger ved foten av moloen I Port Isabel. Fra vårt bord ser jeg ut av vinduet på det som pleide å være vår travle forbindelse til resten av verden. Nå er moloen mørk, grå og øde. En tilhenger og to port-a-bokser ligger ved foten av broen, hvor biler og lastebiler pleide å kjøre forbi på vei til og fra øya.

turen tilbake til øya er vakker. Månen er ute og wisps av skyer flyter over bukten når vi krysser.30 September 2001

jeg trengte ikke å krysse i dag, men snakket med en venn som sa at hun og en ledsager var nummer 125 i kø for å komme på fergen for å gå tilbake til øya. De måtte vente omtrent en time for å komme på en båt. Hun sa at hun kommer til å unngå å krysse på lørdager fra nå av.2. oktober 2001

jeg våkner om fem og skynder meg, føler presset av å måtte komme til marinaen i tide for tidlig ferge. Fergen i dag går rett på seks, så jeg oppfordres til at båtplanleggingen kan bli mer organisert. En gang om bord finner Jeg Betty, Som Jeg ikke har sett i mer enn en uke. Hun ser sliten ut som meg og sier at hun er.

Når Vi dokker På Southpoint, er det den normale tidlig morgenlinjen på seksti til sytti mennesker som venter på å komme over. Betty og jeg skynder oss til en av varebilene som venter på å ta oss til beboerparkeringen for å hente bilene våre. Bilen er full, men noen flytter over for Å gjøre plass Til Betty og Meg. Vi føler oss som sardiner i en boks. Det er fortsatt pitch black utenfor. Jeg er ikke sikker på om jeg sitter på setet eller på noens ben. Jeg sier høyt, » Er det beinet ditt? Sitter jeg på beinet ditt?»En av gutta i ryggen sprekker,» vel, det er enten beinet hans eller han er glad for å se deg!»Alle ler, inkludert meg. Jeg skifter posisjonen min litt og innser at jeg ikke satt på noen del av noen andre. Hele episoden var morsom. Jeg smiler fortsatt når jeg husker det.

jeg tar Georges vanntaxi hjem om kvelden, noe som sparer omtrent en time av min tid. Jeg har kunder som venter på meg på salongen.4. oktober 2001

jeg krysser I morges Med George i båten hans. Jeg kunne sove til seks! Bukta er vakker i morges; en flokk pelikaner flyr over oss akkurat som vi tar av. Vi gjør det over på mindre enn ti minutter.oktober 8, 2001

en båt trekker ut i morges akkurat Som Alex slipper meg på kaien på 6:15 am jeg trekker meg til å vente tretti minutter for den neste til å ta av. Jeg lærer mye om tålmodighet under hele denne opplevelsen. Snart vil jeg ikke engang huske hvordan det var når en tur Til Port Isabel bare tok 10 minutter og min daglige pendling Til Los Fresnos tok bare 35 minutter.

vi forlater klokka 6:50 på turen over jeg besøker Med Min venn Debra. En av de fine tingene om fergen er at det bringer oss alle nærmere sammen. Jeg møter nye mennesker hele tiden og fornyer vennskap med folk jeg ikke har sett på en stund. Debra og jeg blir filosofiske i morges om vår situasjon. Vi begge konkluderer med at vi bare må gi slipp og puste dypt i disse dager. Vi innser at det er mange ting vi ikke kan kontrollere nå, inkludert hvor fort vi kommer til fastlandet.

Tretti minutter Senere dokker Vi På Southpoint. En varebil tar oss av til beboerparkering, hvor jeg henter en annen lånt bil. Dette er en lastebil som en annen klient har tilbudt å la meg bruke. Bilen kjører, men ikke veldig fort. Jeg kommer til skolen ca 25 minutter for sent-igjen. Min 25-mile pendle denne morgenen tok nær to timer.

jeg mottar en e-post i dag fra kjæresten min I Oklahoma City. Jeg hadde planlagt en tur opp der for å besøke familie og venner for denne helgen. Hun spør når jeg kommer. For meg å komme til flyplassen i tide for min 6 am fly, ville jeg enten måtte tilbringe natten I Harlingen, eller stå opp på to-tretti om morgenen for å gi nok tid til fergeovergangen og deretter ta en taxi eller Ta Surf Tran til flyplassen. Jeg e – post henne tilbake sier at jeg ikke opp for turen. Jeg inviterer henne til å komme ned for helgen. Jeg forteller henne om det nydelige været, de øde strendene, de billige hotellpriser, salget i butikkene og den gode servicen på restaurantene. Jeg forklarer at fergeturen over bukten er gratis og morsom hvis du ikke trenger å gjøre det hver dag. Kanskje hun og mannen kommer.