recension: New-look ’Phantom’ i SF erbjuder några överraskningar, och en sorts blindgångare

Quentin Oliver Lee är Fantomen och Eva Tavares är föremål för hans besatthet I åter inbillade ”Phantom of the Opera” spelar i San Francisco.

ingen hemsöker teatrar som The Phantom of the Opera. Det är ganska mycket hela hans affär, bädda in sig själv i en teater och göra den till sin egen.

det är lika sant med musikalen som bär hans namn. Med musik av Andrew Lloyd Webber, bok av Richard Stilgoe och Webber och texter av Charles Hart, ”The Phantom of the Opera” är den längsta musikalen i Broadway-historien och slår 30 år i januari och på West End har den körts kontinuerligt sedan premiären 1986. Det blev också den längsta Broadway-musikalen i San Francisco-historien med en betydligt mer blygsam men ändå imponerande femårsperiod på Curran på 1990-talet.

nu har SHN tagit ”Phantom ”tillbaka till viken som en del av en en-två-tre slag av Cameron Mackintosh-producerade Broadway-blockbusters på SHN Orpheum Theatre, föregås av” Les Mis exceptional ”i sommar och följt av” Miss Saigon ” i oktober.

detta är inte samma ”Phantom” som har kommit genom staden innan, men en väsentligen reimagined produktion som har sitt ursprung på en brittisk rundtur i 2012 för att fira musikalens 25-årsjubileum. Regisserad av Laurence Connor, som också är meddirektör för ”Les Miz” som just lämnat Orpheum, har showen mycket av den välbekanta ikonografin-halvmasken, den farliga ljuskronan — men mycket olika uppsättningar, specialeffekter och staging än återkommande publik kan komma ihåg.baserat på Gaston Leroux 1910 spänningsroman med samma namn (på franska), ”Phantom” berättar historien om en deformerad, obsessiv musikfläkt som bor djupt under Operahuset i Paris och orsakar dödliga ”olyckor” när de motverkas, och den vackra unga operasångaren olyckligt nog att bli hans husdjursprojekt.

den mest imponerande aspekten av den nya produktionen är den roterande cylindriska uppsättningen av Paul Brown, som utvecklas för att avslöja ett bländande utbud av platser. Andra visuella bilder är något mindre imponerande, till exempel de hotande skuggorna av Nina Dunns prognoser och pyrotekniken. Det provisoriska rörorganet i Fantomens lya ser ut som någons röriga skrivbord.

de musikaliska höjdpunkterna i Webbers melodramatiska partitur och Connors iscensättning är till stor del pasticher av traditionell opera, som — långt ifrån att komma över som tomt frippery i behov av Fantomens påstådda musikaliska geni — är pigg och underhållande där hans egna kompositioner är dour och disharmoniska. Trista Moldovan är en härlig standout som högmodig opera diva Carlotta, vilket gör Fantomens insisterande på att hon ska sidelineras och tystas verkar som ytterligare bevis på att denna ”ängel av musik” inte har någon aning om vad han pratar om.

bortsett från hans deformitet och isolering finns det inget sympatiskt med detta Fantom. Quentin Oliver Lee har en tilltalande röst som titelkaraktär, men han är annars underwhelming i rollen. Hans försök att införa känns bara som Tom ställning, även om Phantom verkligen mördar människor.som föremål för hans besatthet är Eva Tavares en strålande och sprudlande Christine med en härlig röst, som verkar alltför bra inte bara för Fantomen utan också för Jordan Craigs kaxiga och berättigade Raoul, hennes utsedda kärleksintresse.

det är en allmänt stark gjutning runt, inklusive Rob Lindley och David Benoit som de komiskt tanklösa nya ägarna av operaen, Kristie Dale Sanders som Fantomens förbudande stränga go-between och Phumzile Sojola som den pompösa tenoren. Maria Bj Bisexrnsons utarbetade kostymer för operorna inom musikalen är en behandling.

orkestern under ledning av Jamie Johns hanterar skickligt Webbers bombastiska poäng, från den konstigt disco-färgade titelsången till den trevliga romantiska duetten ”allt jag ber om dig.”

trots enstaka stötestenar som markerar snarare än att dölja repetitiva passager, erbjuder detta nya utseende på en allmänt älskad blockbuster massor av dyster razzle-dazzle som borde behaga Operaens fandom.

kontakta Sam Hurwitt på [email protected] och följa honom i Twitter.com/shurwitt.

’The PHANTOM of the OPERA’

av Andrew Lloyd Webber, Charles Hart och Richard Stilgoe, baserat på romanen av Gaston Leroux, presenterad av SHN