recension-Xpand!2 av AIR Music Technology

Utskriftsvänlig, PDF-e-post

SoundBytes fortsätter sin täckning av AIR virtuella instrument med en titt på Xpand!2, en fyrdelad multitimbral arbetsstation med ett enkelt användargränssnitt som får dig igång på nolltid.

av Rob Mitchell, Mar. 2015

i vårt senaste nummer av SoundBytes granskade jag AIR Music Hybrid 3. I det här numret kommer jag att täcka en annan produkt av deras som heter Xpand!2. Den ursprungliga Xpand! var tidigare endast tillgänglig för Pro Tools-användare. Nyligen beslutade AIR att släppa det som ett plugin som kan köras i ditt val av DAW.

vad är Xpand!2 allt om? I ett nötskal är det en fyrdelad multitimbral arbetsstation. Till skillnad från Hybrid 3 är detta inte ett synthesizer-plugin där du har en mängd kontroller, vilket ger dig tillgång till en komplex ljuddesign. Vad det gör är att låta dig komma till jobbet snabbt och arbeta utan mycket komplikation att komma i vägen.

vissa människor är bara inte i förinställd design, och älskar verkligen förinställningar som är redo att gå. Xpand!2 har ett mycket stort antal förinställningar, och du kan enkelt manipulera ljuden. Det finns över 1200 förinställningar som du kan ladda i någon av de fyra delarna, och det finns totalt över 2500 patchar som väntar på att användas i din nästa produktion.

en patch kan använda upp till fyra förinställningar samtidigt. Varje patch kan också ha olika inställningar som påverkar förinställningarna som laddas in i den. De fyra delarna kan antingen utlösas separat, eller valfritt antal av dem kan ställas in på samma MIDI-kanal.

installationen av Xpand!2 är enkelt eftersom det använder ett serienummer för kopieringsskydd, men det installerar också PACE-drivrutiner. Internetåtkomst krävs också för nedladdning och godkännande. Xpand!2 är endast kompatibel med AU – och VST-format. AAX-versionen finns dock i AIR Creative-kollektionen, men den ingår bara i Pro Tools.

för datorn behöver du Windows 8 Professional, Windows 7 Home Premium eller Professional, eller Windows Ultimate och Service Pack 1. De rekommenderar minst en dual core 2 GHz, och en Intel Core i5 eller i7 rekommenderas också. De rekommenderar också att ha minst 2 gigabyte RAM.

för Mac behöver du OS X 10.8 eller 10.9, en Core Duo-processor och en Core i5 eller i7 rekommenderas. De rekommenderar också att ha minst 2 gigabyte RAM.

första intrycket

När du har laddat det i din DAW hälsas du med huvuddisplayen av Xpand!2. Det är här du kan ladda i förinställningar, lägga till effekter och mer. Det finns fyra delar tillgängliga, och var och en kan ha en separat förinställning laddad i den. En förinställning kan fungera i många situationer, men du kan också lagra dem ovanpå varandra.

delarna är märkta A, B, C och D. för att slå på eller stänga av en viss del finns det en knapp för det på vänster sida. Genom att klicka på etiketten för en del (”A” till exempel) kommer du att få på ”smarta rattar” för just den delen. Jag kommer att täcka dessa kontroller mer detaljerat senare.

till höger om På / Av-knappen är MIDI – kanalinställningen. Varje del kan ställas in på en av fyra MIDI-kanaler. Om de alla är inställda på samma kanal utlöses alla delar samtidigt när en anteckning spelas.

du kan välja mellan 27 kategoriserade banker med förinställningar och sedan skumma igenom förinställningarna i den valda banken med hjälp av skärmens vänstra/högra pilar. Genom att klicka på bankens namn (eller det förinställda namnet) får du en meny som visar alla banker. Några av de många kategorierna av förinställningar som ingår är pads, slagverk, polysynths, synth leads, loopar, sång, atmosfär/FX, strängar, pianon, bas, trummor och många fler.

patcharna kan laddas in längst ner på displayen. Precis som med förinställningar, det finns en enorm mängd kategoriserade patchar tillgängliga. Om du har ställt in din egen patch kan du lägga till anteckningar för den längst upp till höger i ”Info” – displayen. Dessa anteckningar kan låta användaren veta att använda modhjulet för en viss effekt eller det kan innehålla annan användbar information som gäller den specifika korrigeringen. För att spara korrigeringsfilen klickar du på ikonen disk på höger sida av korrigeringsdisplayen. Du kan sedan ge det ett namn, och det sparas i en mapp som heter ”användare”.

i mellansektionen för varje del hittar du volymreglaget, pan-kontrollen och två effect send-kontroller (FX 1 och FX 2). Över till höger om dessa kontroller är avsnittet Play, Arp och Modulation. För att växla mellan dessa tre lägen klickar du bara på någon av de tre knapparna längs höger sida. I standardläget, Xpand!2: s delar är i” Play ” – läget. Uppspelningsläget låter dig komma åt tuning, nyckelområden, poly-lägen, Röstinställningar och pitch bend-intervall.

du kan använda nyckelområdena för att separera upp till fyra delar, så när du spelar på olika delar av tangentbordet skulle det spela en annan del/förinställning. Röstinställningarna sträcker sig från bara en röst hela vägen upp till 64 Röster För varje del. Om du ställer in det i Mono-läge växlar menyn från röstvalet för att visa olika inställningar för Mono-läget. Dessa inkluderar sista, första, höga och låga inställningar. Det här är vad som sätter huvudprioriteten för att spela mer än en anteckning i taget.

arpeggiator-sektionen har en kontroll för att slå på och av och ett ”Latch” – läge som gör att det fortsätter att använda arp även efter att tangenterna släppts. Till höger om Spärrkontrollen finns inställningarna ”läge”. Den innehåller en enorm 27 olika arp lägen att välja mellan. Detta är en hel del mer än de flesta synth plugins jag har sett. Många av standardlägena är här, liksom vissa gated-lägen. Den innehåller en swing och en shuffle-läge inställning, men det finns ingen separat kontroll för att justera swing mängden.

Moduleringsavsnittet är där du kan ställa in olika typer av modulering, men på ett något begränsat sätt. De är bundna till moduleringshjulet och kanaltryck/aftertouch. För modhjulssektionen kan du tilldela olika vågformer till den. Det finns en sinus, kvadrat, såg och nio andra. När du har valt den vågform du vill ha kan en destination väljas. Destinationerna inkluderar Pitch, Wave, Filter cutoff, volym och Pan. Slutligen kan du justera moduleringens hastighet och djup. I avsnittet kanaltryck / aftertouch har du samma fem destinationer att välja mellan, och det finns en djupkontroll som du kan justera.

de smarta rattarna är förkonfigurerade för att styra parametrar som ljuddesignerna bestämde var mest användbara. Jag prövade inte varje förinställning, men det verkar som om de är inställda annorlunda för nästan alla. Några av dessa kontrollinställningar inkluderar filter cutoff, resonans, unison detune, attack, release, pulsbredd, och det finns många fler. Antalet kontroller är alltid begränsat till de sex som finns på skärmen.

”Easy” – knappen ersätter Smart rattar med de enkla kontrollerna. Med det här sättet kan du ändra inställningar för många delar samtidigt om de är inställda på samma MIDI-kanal. Till exempel, Du kan styra alla filter cutoff inställningar för var och en av förinställningar samtidigt. Dessa kontroller är alltid desamma, oavsett vilken patch som laddas in. De enkla kontrollerna inkluderar Attack, förfall, släpp, Cutoff, Kuvertdjup och finjustering.

effekter

tidigare i denna recension nämnde jag sändningskontrollerna med namnet FX 1 och FX 2, och att de finns i var och en av de fyra delarna. De skickar utmatningen av delen till effektprocessorerna. För att ändra effekterna själva använder du bara kontrollerna för endera effekten längst ner på skärmen.

var och en av de två effektprocessorerna har sin egen strömbrytare och en meny för att välja bland de många effekter som ingår. Beroende på vilken effekt som väljs kommer kontrollerna för den att ändras för att passa den effekt som laddas. En trevlig extra funktion är kontrollen” till FX1″. Detta låter dig justera hur mycket av FX2: s utgång som skickas över till FX1, istället för att den går rakt ut till huvudutgången. När ”till FX1” används, tänker jag på det som liknar en seriell konfiguration, i motsats till att använda parallell bearbetning.

På tal om effekter finns det en stor mängd av dem att välja mellan. Det finns ett stort urval av reverb typer, förseningar, chorus, flanger, phaser, och listan kan göras lång. För vissa effekter måste du bestämma hur kontrollerna ändrar ljudet, eftersom några av namnen förkortas. Att titta i manualen hjälper inte eftersom den inte har en lista över de många effekterna, eller vilka kontroller som påverkar vilken parameter.

de flesta effekterna är ganska självförklarande, men andra som ”Flapper”-effekten var lite förvirrande. Efter att jag spelat runt med sina kontroller, jag i princip räknat ut hur signalen ändrades. Det verkar klaff är någon form av fördröjning, och det är blandat med en reverb. De enda två kontrollerna är ”storlek” och ”Diff”, där storleken är reverbstorleken (storleken på rummet eller hallen), men fördröjningseffekten är alltid närvarande. Du kan inte ändra tidpunkten för förseningen. Jag gissar också ”Diff” betyder Diffusion, som vanligtvis används för att utjämna reverbens ljud.

slutsats

manualen beskriver många av inställningarna, men den är bara totalt 19 sidor lång. På ett sätt säger bara det faktum att det inte finns ett överskott av kontroller inom Xpand!2. Den goda sidan är att det är lätt att förstå, och du behöver inte studera hur du använder det på ett par dagar. Jag skulle dock vilja ha mer detaljer om effekterna, eftersom jag inte kunde hitta några extra detaljer i handboken om dem.

MIDI Learn ingår, och du högerklickar bara på vilken kontroll du vill tilldela. Detta är en funktion som jag önskar ingick i varje plugin jag har. Du kan ställa in det själv så att kontrollerna vet vad de ska göra inuti DAW, men det är alltid så mycket lättare med MIDI Learn.

en sak jag verkligen gillar med Xpand!2 är det för vilken förinställning du har laddat, de har lagt in en bra tanke på vilka smarta knoppar som kommer att finnas tillgängliga för den. De låter dig enkelt justera förinställningen med några användbara kontroller. Om AIR designar en uppdatering för detta, skulle jag vilja ha några andra parametrar att välja mellan. Min uppfattning skulle vara att ha det setup så att du kan byta ut några av de smarta knopp uppdrag för andra, och sedan spara den inställningen med plåstret.

Xpand!2 utmärker sig i sin användarvänlighet, den enorma mängd stora förinställningar, och multitimbral/skiktning förmåga verkligen utökar sin kapacitet. Det har inte belastat CPU mycket alls, och det är alltid en välkommen funktion. Även om det kan verka lite enkelt först är det verkligen en kraftfull arbetsstation. Xpand!2 säljs för $149 USD, och det ingår också i AIR Creative-samlingen som endast är tillgänglig med Pro Tools. Du kan få mer information om Xpand!2 från airs hemsida här:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.