Scuf Prestige Controller Review

Scuf Gaming, företaget som först skapade de ergonomiskt inriktade bakre paddlarna som populariserades av Xbox Elite-kontrollen, vill att du ska veta att det finns mer än ett sätt att göra en toppstyrenhet. Scuf Prestige, förra årets redesign av företagets Xbox-stil gamepad, erbjuder ett antal små men användbara uppgraderingar över sin föregångare, Scuf Elite. Det är lättare, anpassningsbart utan programvara och, som Scufs andra kontroller, har lätt navigerbara remappbara paddlar. Scufs bästa egenskaper kretsar dock mest kring paddlarna, så Prestiges verktyg är reserverat för dem som vill spela ett visst sätt. Och eftersom de tar lite tid att lära sig, gör det Prestige till en förvärvad smak.

Design & funktioner

liksom Scuf-och Xbox-eliterna är Scuf Prestige väldigt mycket en riff på standard Xbox One-gamepad. Den har samma grundform och Knappkonfiguration som Xbox One-kontrollen, med nästan identiska knappar och samma d-pad. Till skillnad från standard Xbox One-gamepad har den dock ett internt litiumjonbatteri, så att du kan ladda regulatorn via mikro USB. Prestige gummerade grepp har också en unik sexkantig konsistens, som både är mycket bekväm och håller händerna ordentligt på plats.
drivkraften för Prestige-revisionen, du kan argumentera, är att den är baserad på den andra generationens Xbox-kontroller, aka Xbox Wireless Controller, som erbjuder trådlös Bluetooth-kompatibilitet. Om du använder en första generationens Xbox One-kontroller eller en Scuf Elite är dessa funktioner användbara uppgraderingar, särskilt om du också planerar att använda byt din kontroller mellan din Xbox One, PC och telefon.

Att Prestige form och känsla är närmare den vanliga Xbox Wireless controller, snarare än eliten, är också en subtil välsignelse. Prestige väger 9,42 oz och är betydligt lättare än Xbox Elite 12,28 oz. Skillnaden ser inte ut som mycket, men du kanske känner det när du går in i ditt 5: e Spel av Apex Legends eller din 5: e timme av Borderlands 3. Enkelt uttryckt är du mycket mindre benägna att känna någon fysisk trötthet från att spela länge.att göra spel lättare att spela är Scufs lager och handel. Företagets signatur paddelingångar, som är fästa på baksidan av kontrollerna och replikerar ansiktsknapparna som standard, är lättare på dina händer än att linda in handen och förlänga tummen för att trycka på ansiktsknapparna. Tanken är att låta dig trycka på ansiktsknapparna utan att behöva ta bort höger tumme från kontrollpinnen. I praktiken, att använda paddlarna tar lite att vänja sig vid: Jag har använt kontroller hela mitt liv, så mitt muskelminne är bortom ”satt in.”Men när jag trycker på mig själv för att använda paddlarna kan jag känna att det är mindre belastning.

paddlarna på Prestige har några små men betydande förbättringar jämfört med Scuf-eliten. De spänner över hela bredden på regulatorns bakpanel, vilket sprider ut dem lite och gör det lättare att hitta var och en individuellt. De två yttre paddlarna, som gränsar till regulatorns grepp, har rundade kanter som gör det lättare att glida från att hålla regulatorn till ett klart läge över paddlarna.
paddlarna på Prestige har också fler anpassningsalternativ än Scuf Elite. Liksom de flesta av Scufs styrenheter kan du konfigurera paddlarna med en elektromagnetisk nyckel. Nytt för Prestige, Du kan nu omkonfigurera paddlarna för att replikera valfri knapp på styrenheten förutom triggers och Xbox home-knappen. Jag fann att kartläggning av stötfångarknapparna till paddlarna var särskilt användbart om du använder paddlarna som ett tillägg till ansiktsknapparna, snarare än en ersättning. Oavsett, fler val är alltid bra.

om du känner att paddlarna hindrar din förmåga att spela – de täcker baksidan av styrenheten helt och är därmed mer påträngande än Xbox Elite eller Razers Wolverine Ultimate controller – alla fyra paddlarna är avtagbara. Som sagt, utan paddlarna blir Prestige en mycket mindre anmärkningsvärd kontroller. Det har viss förbättring jämfört med en vanlig gamepad, men inget så underbart som skulle motivera sin $150+ prislapp.
när det gäller vad dessa förbättringar är: många av Prestige delar är utbytbara. Styrenheten levereras med två uppsättningar analoga pinnar, kupolformade och konkava, som du kan byta ut efter att du har tagit bort den avtagbara frontplattan. Förutom anpassade kontrollorgan säljer Scuf extra frontplattor och plastringar som leder de analoga stickrörelseområdena. Både frontplattorna och analoga pinnar låses in magnetiskt och håller tätt tills du bestämmer dig för att dra av dem.

Prestige har också mycket anpassning i sina triggers, vilket gör det särskilt användbart för konkurrenskraftiga skyttar. Ett par omkopplare på bakpanelen gör att du kan minska körningen på regulatorns triggers till vad som känns som ungefär 75 procent och hälften av deras standarddrag. Personligen föredrar jag hela pressen, men vid halvresa kan du i princip trycka på avtryckaren som en ansiktsknapp, som har sina användningsområden. Du kan också använda en knapp med hårnålstorlek för att ställa in en hårutlösare, vilket gör att utlösningsinmatningen registreras tidigare i dragningen. Båda dessa gör det mycket lättare att sikta ner sevärdheter och eld snabbt… eller göra vad du använder triggers för.

Gaming

jag använde Scuf Prestige med ett brett utbud av spel inklusive Surge 2, Children of Morta, Mortal Kombat 11, Borderlands 3 och Ghost Recon Breakpoint. I standardformen känns Prestige väldigt lik en vanlig Xbox-gamepad, men jag uppskattade dess snygga, bekvämt texturerade analoga pinnar. Igen, det faktum att det känns mycket lik en vanlig Xbox gamepad är mer av en komplimang än det låter som. Trots att jag hade ett batteripaket inuti och paddlar hängde på baksidan, kände mina händer aldrig på sin plats och jag kände aldrig regulatorns vikt i mina underarmar.även om jag är en gammal man (i anda), motståndskraftig mot förändring, fann jag mig själv att leta efter sätt att åtminstone använda de yttre paddlarna med varje spel. I Breakpoint, till exempel, att sätta dem till LB och RB tillät mig att enkelt sätta av min karaktärs klassförmåga med mindre handrörelse. Till skillnad från tidigare Scuf-kontroller fann jag det ganska lätt att navigera och hålla reda på mina paddlar. (I äldre iterationer, som Eliten, drevs paddlarna närmare varandra, vilket ledde mig att göra misstag.)

Inköpsguide

Scuf Prestige är nu tillgänglig via företagets hemsida, från $159.99 för standard Volframgrå modell. Scuf erbjuder också anpassade styrenheter, med priser som når drygt $200 för en styrenhet med en premium frontplatta, knappar och analoga pinnar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.