Maxxis Ardent EXO Review

de Ardent is al vele jaren een steunpilaar in de Maxxis bandenlijn, en ze noteren het als “The do-it-all trail tire”.”Onze lead tester monteerde een paar van hen voor een XC race eerder dit jaar en eindigde het verlaten van een op de achterkant van zijn fiets voor maanden terwijl het loggen van vele honderden mijlen op deze meer XC-georiënteerde trail riding band. De Ardent is een afwijking van een aantal van de meer agressieve trail en enduro banden die zo populair zijn deze dagen. Het lage profiel en het afgeronde profiel maken het een zeer snel rollende optie die we vonden blinkt uit op hardpack en stevige omstandigheden.

Performance Comparison

het testen van de Ardent in een aantal mooie bedrijfsomstandigheden waar het uitblinkt.

het testen van de Ardent in een aantal mooie stevige omstandigheden waar het uitblinkt.

bochten

de Ardent heeft een voorspelbaar bochten gevoel dat het beste werkt op hardpack en andere stevige oppervlakken. U zult beginnen merken een trend hier, en dat is de prestaties van de Ardent is het beste in de juiste omstandigheden. Wanneer Gereden in de juiste omstandigheden, deze band heeft een zeer soepele overgang, ruime tractie, en een altijd op soort van bochten prestaties. In tegenstelling tot sommige banden die een super edgy of Aan/Uit gevoel in de hoeken, de Ardent haken als u de overgang naar de kant knoppen en wanneer u hard in een hoek duwen.

de Ardent heeft een relatief rond zij-aan-zijprofiel, vooral in vergelijking met sommige van de agressievere banden met vierkante vormen en superagressieve zijknoppen. Dit resulteert in een zeer naadloos gevoel wanneer u begint te leunen de fiets over in een bocht, en dankzij wat loopvlak in de tussenzone, is er geen dode plek tussen het centrum en de zijknoppen. Het heeft een zeer natuurlijk en comfortabel gevoel en vereist geen super agressieve magere hoek, hoewel je er vrij hard op kunt leunen op goed vuil.

het lage profiel en het afgeronde profiel van de Ardent zijn vrij...

het lage profiel en het afgeronde profiel van de Ardent zijn niet alleen duidelijk in deze foto, maar ook in hoe het presteert in bochten.

zoals hierboven vermeld, werken het middenprofiel van het onderste profiel en het middenprofiel het beste onder omstandigheden die niet super los zijn. De zijknoppen zijn middelhoge en hebben een afwisselend zaagtand-achtig patroon met grotere rechthoekige knoppen en kleinere H-vormige knoppen ertussen. De buitenste rechthoekige knoppen hebben longitudinale sipes en stapte binnen randen. De zijknoppen zijn lang niet zo agressief als die gevonden op de Minion DHF of de WTB Vigilante, maar ze zijn heel ondersteunend, ondanks het feit dat niet zo veel van een opgesloten gevoel. Voor rijders die graag een drifty gevoel, de vurige kan voelen een beetje drifty soms, vooral als je in een hoek een beetje te warm.

het verleggen van de grenzen van bochtentractie tijdens het testen van de Ardent in...

het verleggen van de grenzen van bochtentractie tijdens het testen van de Ardent in een aantal mooie ideale omstandigheden.

de 2,4″ breedte die we hebben getest heeft een enigszins bolvormig uiterlijk en ladingen luchtvolume. Hierdoor kunt u lagere druk om het contact patch en tractie van de band te verhogen. In losse omstandigheden geven de kortere loopvlakknoppen en het afgeronde profiel van de Ardent het een enigszins vaag gevoel. Degenen die rijden in super losse omstandigheden regelmatig zal profiteren van een meer agressieve loopvlak dat haken en tracks beter.

Remtractie

opnieuw is de remtractie van de Ardent groot onder de juiste omstandigheden. Het loopvlakontwerp werkt het beste op stevige trailoppervlakken en licht losse omstandigheden waar de relatief lage profielknoppen en verticale remvlakken het meest effectief kunnen bijten. Rots, verdicht vuil, en zelfs een beetje los over harde ondergrond omstandigheden zijn waar de Ardent presteert het beste wanneer u de remmen toe te passen.

de middelste en middelste loopvlakknoppen hebben allemaal verticale remvlakken en vierkante randen die loodrecht op de rijrichting staan en willen bijten en ingraven bij het remmen. Door de lage gemiddelde hoogte van al deze knoppen bijten ze het best op stevige oppervlakken en losse bodems die niet te diep zijn. Zodra het echt los, zanderig, of echt steil, de beperkingen van het onderste profiel loopvlak duidelijk worden, en de vurigheid is gemakkelijk te breken in een slip en surfen rond. Het is voorspelbaar en vrij duidelijk wanneer de omstandigheden niet gunstig zijn voor het remmen met de vurigheid. Als je regelmatig Super losse vuil rijdt, wil je waarschijnlijk kiezen voor iets agressiever.

de tractie van de Ardent is groot in rechts...

de tractie van de Ardent is groot in de juiste omstandigheden. De combinatie van lage rolweerstand en solide tractie is geweldig totdat het super los wordt.

tractie van het pedaal

net als bij de bochten en remtractie van de Ardent, is de tractie van het pedaal afhankelijk van de conditie. Op stevige oppervlakken zoals hardpack, verdicht vuil en solide rots, het sluit goed biedt alle tractie die u nodig hebt. Wanneer echter de omstandigheden loskomen, worden de beperkingen van het lage profiel zichtbaar.

de middelste loopvlakknoppen van de Ardent wisselen elkaar af in een 2-2 patroon met overgangen en vierkante randen. De hellingen helpen de rolweerstand te verminderen en de scherpere vierkante randen helpen bij tractie. De knoppen met overgangen hebben diagonale sipes, die ook helpen om vast te grijpen op het trail oppervlak. De tussenliggende loopvlak zone heeft een set van diagonale knoppen voor elke set van twee Midden loopvlak knoppen. Deze tussenzone knoppen hebben vierkante-off randen en werken als een extra set tanden te bijten in de trail bij het trappen. Op stevige trail oppervlakken van alle soorten, dit loopvlak ontwerp werkt zeer goed, en er is geen gebrek aan tractie bij het klimmen of wanneer u neer te leggen wat macht.

Losse voorwaarden zijn een ander verhaal. In zandgronden of geblazen Vuil, de vurige strijd een beetje om tractie te vinden, vooral in vergelijking met banden die meer agressieve loopvlakpatronen hebben. De tractie van het trappen in deze situaties is niet verschrikkelijk, maar als je vaak rijden in losse omstandigheden, je misschien beter af het verkennen van banden met langere en meer agressieve treden die beter werken. Een voorbeeld zou de Maxxis Minion DHR II, die een veel meer substantiële Center loopvlak dat bijt in losse bodems effectiever.

de Ardent rolt snel. Als u waarde hecht aan efficiëntie en rolsnelheid...

de Ardent rolt snel. Als u waarde hecht aan efficiëntie en rolsnelheid is dit een geweldige band.

Rolweerstand

de rolweerstand van Ardent, of het ontbreken daarvan, is een van zijn sterkste eigenschappen. Deze band rolt snel en merkbaar dus in vergelijking met de meeste van de meer agressieve modellen in deze review. De lage profiel loopvlak, overgangen knoppen, en lichtgewicht combineren voor een efficiënte en weerstand-vrije rol langs de trail.

een deel van het snelle gevoel van de Ardent komt van zijn indrukwekkend lage gewicht. Deze band woog slechts 895 gram in de 29 “x 2.4” maat die we hebben getest, en dat is met de robuustere Exo-behuizing. Dat is significant, en de vermindering van de rotatiemassa is merkbaar in vergelijking met de burlier en zwaardere modellen.

Het loopvlakpatroon van het Ardent is de andere reden dat het zo snel rolt. In tegenstelling tot de semi-slick ontwerpen, de Ardent heeft een goed gedefinieerde rij van het midden loopvlak knoppen langs de kroon van de band. Het middenprofiel is laag profiel met relatief nauwe afstand en overgangen voorranden. Dit ontwerp rolt zo snel als een van de semi-slick modellen en veel sneller dan alle van de chunkier loopvlak ontwerpen die een meer draggy voelen aan hen.

de Ardent op de achterkant van deze fiets zag vele honderden kilometers...

de vurigheid aan de achterkant van deze fiets zag vele honderden kilometers hard trail rijden en gaat nog steeds sterk.

Longevity

We zouden de Ardent niet de meest duurzame band noemen die we ooit hebben getest, maar we zijn aangenaam verrast door de levensduur van deze band. Ons testmodel is voorzien van de Exo-behuizing van Maxxis die een extra laag slijt -, snij-en punctiebestendig materiaal aan de zijwand van de band toevoegt. Ondanks maanden van legitiem thrashing, chunky rock gardens, en slechte lijn keuzes, hebben we onze testband nog niet lek.

we hebben de Ardent getest op zowel de voor-als achterwielen, hoewel het grootste deel van onze tests plaatsvond met het als achterband. Achterste banden dragen de last van het misbruik, zowel van de gevolgen en de krachten in verband met remmen, trappen, en bochten, dus het staat voor de reden dat je meer kans op slijtage van het loopvlak sneller en/of Lek de band gemakkelijker. Na zwaar gebruik, meer dan twee maanden rijden deze band ten minste twee keer per week, is er duidelijke slijtage op het loopvlak. De zijknoppen zijn eroderen en putjes zoals elke band doet na dit veel gebruik. Het middenprofiel houdt het goed, en we schrijven dat toe aan de dubbele rubbersamenstelling met een harder durometer-rubber in het Midden en zachter rubber op het bochtenprofiel. Dat gezegd hebbende, het loopvlak heeft nog wat leven erin, en we gaan deze band nog niet met pensioen laten gaan.

gezien het lichtgewicht van de Ardent, gingen we ervan uit dat het relatief gemakkelijk zou zijn om te doorboren of te knijpen-plat, maar tot nu toe hebben we geen problemen gehad. Ondanks talrijke rim-outs en zeer gezonde dosissen aanhoudende Dikke rotstuinen, houdt de vurigheid nog steeds lucht vast. Er zijn een paar schaafwonden op de zijwanden die eindelijk beginnen te sijpelen een beetje kit, maar het duurde een lange tijd om er te komen. Begrijp ons niet verkeerd; dit is geen DH behuizing band, maar als je rijdt binnen de beoogde XC trail applicatie, het zal waarschijnlijk een lange tijd duren.

installatie

zoals de meeste Maxxis banden, vonden we de Ardent vrij eenvoudig te installeren. In feite, we waren in staat om het te krijgen op de rand en opgeblazen zonder gereedschap en een standaard vloerpomp. We hadden niet eens een tubeless booster nodig. Natuurlijk, het kost een beetje meer moeite om een band op deze manier, en het gebruik van een pomp met een booster of een luchtcompressor maakt het nog gemakkelijker.

waarde

in de detailhandel is de Ardent een redelijk geprijsde mountainbike band. Als de band prijzen blijven naar boven kruipen, soms het bereiken van de $ 100 merk, we voelen dat de vurigheid vertegenwoordigt een solide waarde voor de consument op zoek naar een lichtgewicht, snel-rollende, hoog volume band voor hardpack Voorwaarden en minder agressieve trail riding.

Deze...

we waren aangenaam verrast door hoeveel we van de vurigheid hielden. Dit is een geweldige band voor de juiste rijder.

conclusie

afhankelijk van waar en hoe u rijdt, kan de vurigheid de ideale band voor u zijn. Als je paden zijn buff, je vuil is altijd goed, en je bent niet aanvallen van de knoedigste terrein super agressief, dan denken we dat je moet geven de vurige een kijkje. Als uw trail rijden is meer XC dan enduro, of misschien bent u zelfs het invoeren van een lokale XC race, deze snel rollende, lichtgewicht en veelzijdige band is een geweldige optie om te overwegen.

andere versies

we hebben de Ardent getest in een 29″ x 2.4 ” maat met EXO zijwandbescherming, TR (tubeless ready) en de dubbele rubbersamenstelling. In de 29 “wielmaat, wordt het ook aangeboden in een 2,25” breedte. In beide breedtes, de Ardent kan worden gevonden in een reeks van configuraties, gewichten, enkele of dubbele rubberverbindingen, en ofwel skinwall of zwarte zijwanden (getest).

de Ardent is ook beschikbaar in 26″ en 27.5″ wielmaten in zowel de 2,25″ en 2,4″ breedtes in dezelfde configuraties als de 29 ” wielmaat.

Maxxis maakt ook een model genaamd de Ardent Race, die een nog strakker en lager profiel loopvlak heeft voor nog meer rollende efficiëntie voor rijders die tijd doorbrengen tussen de tape op XC race banen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.