recensie: new-look ‘Phantom’ in SF biedt enkele verrassingen, en een soort blindganger

Quentin Oliver Lee is het spook en Eva Tavares is het voorwerp van zijn obsessie in het opnieuw ingebeelde” Phantom of the Opera ” dat in San Francisco speelt.niemand achtervolgt theaters zoals The Phantom of the Opera. Dat is zo ‘ n beetje zijn hele deal, zichzelf inbedden in een theater en het zijn eigen maken.

dat geldt evenzeer voor de musical die zijn naam draagt. Met muziek van Andrew Lloyd Webber, boek van Richard Stilgoe en Webber en teksten van Charles Hart, “The Phantom of the Opera” is de langstlopende musical in Broadway geschiedenis, hit 30 jaar in januari, en op de West End is het continu draaien sinds zijn première in 1986. Het werd ook de langstlopende Broadway musical in de geschiedenis van San Francisco met een aanzienlijk meer bescheiden maar nog steeds indrukwekkende vijf jaar lopen op de Curran in de jaren 1990.nu heeft SHN “Phantom” terug naar de baai gebracht als onderdeel van een one-two-three punch van Cameron Mackintosh-geproduceerde Broadway blockbusters in het SHN Orpheum Theatre, voorafgegaan door “Les Misérables” deze zomer en gevolgd door “Miss Saigon” in oktober.

Dit is echter niet dezelfde “Phantom” die eerder door de stad is gekomen, maar een substantieel heruitgevonden productie die ontstond tijdens een tournee in het Verenigd Koninkrijk in 2012 om het 25-jarig bestaan van de musical te vieren. Geregisseerd door Laurence Connor, die ook de co-regisseur is van de “Les Miz” die net het Orpheum heeft verlaten, heeft de show veel van de bekende iconografie — het halfmasker, de gevaarlijke kroonluchter-maar heel andere sets, Speciale Effecten en enscenering dan het terugkerende publiek zich kan herinneren.”Phantom”, gebaseerd op Gaston Leroux ‘ s gelijknamige roman uit 1910, vertelt het verhaal van een misvormde, obsessieve muziekfan die diep onder het Parijse operagebouw woont en fatale “ongelukken” veroorzaakt wanneer hij gedwarsboomd wordt, en de mooie jonge operazanger die ongelukkig genoeg is om zijn lievelingsproject te worden.het meest indrukwekkende aspect van de nieuwe productie is de roterende cilindrische set van Paul Brown, die zich ontvouwt om een schitterende reeks locaties te onthullen. Andere visuals zijn iets minder indrukwekkend, zoals de dreigende schaduwen van Nina Dunn ‘ s projecties en het vuurwerk. Het geïmproviseerde pijporgel in het hol van de Phantom lijkt op iemands rommelige bureau.de muzikale hoogtepunten van Webber ’s melodramatische partituur en van Connor’ s enscenering zijn grotendeels de pastilles van de traditionele opera, die — verre van over te komen als lege frippery die behoefte heeft aan het vermeende muzikale genie van The Phantom — levendig en onderhoudend zijn waar zijn eigen composities dour en disharmonic zijn. Trista Moldovan is een heerlijke opvallen als hooghartige opera diva Carlotta, waardoor The Phantom ’s aandringen dat ze buitenspel gezet en zwijgen lijken als verder bewijs dat deze” engel van de muziek ” heeft geen idee waar hij het over heeft.behalve zijn misvorming en isolatie is er niets sympathieks aan deze Phantom. Quentin Oliver Lee heeft een aangename stem als de titelkarakter, maar hij is anders underwhelming in de rol. Zijn pogingen om op te dringen voelen aan als een lege houding, ook al vermoordt The Phantom inderdaad mensen.als het object van zijn obsessie is Eva Tavares een stralende en uitbundige Christine met een mooie stem, die veel te goed lijkt, niet alleen voor The Phantom, maar ook voor Jordan Craig ‘ s eigenwijze en getiteld Raoul, haar aangewezen liefdesinteresse.het is een over het algemeen sterke cast rondom, met inbegrip van Rob Lindley en David Benoit als de komisch achteloze nieuwe eigenaren van de opera, Kristie Dale Sanders als The Phantom ‘ s forbiddingly stern go-between en Phumzile Sojola als de pompeuze tenor. Maria Björnson ’s uitgebreide kostuums voor de opera’ s binnen de musical zijn een traktatie.het orkest onder leiding van Jamie Johns verzorgt Webber ‘ s bombastische partituur, van het vreemd disco-getinte titelnummer tot het aangename romantische duet “All I Ask of You.”

ondanks incidentele struikelblokken die repetitieve passages benadrukken in plaats van verbergen, biedt deze nieuwe kijk op een alom geliefde blockbuster veel sombere razzle-dazzle die het fandom van de Opera zou moeten behagen.

Contacteer Sam Hurwitt op [email protected], en volg hem op Twitter.com/shurwitt.

‘The PHANTOM OF the OPERA’

door Andrew Lloyd Webber, Charles Hart en Richard Stilgoe, gebaseerd op de roman van Gaston Leroux, gepresenteerd door SHN